Ahad, 23 Januari 2011

Tazkirah Pagi Ahad.

"bila buka netbook, aku begitu jelojoh, ini nak di baca, itu nak di baca dan akhir nye tiada sesuatu yg usai dlm mengendalikan ilmu dan dunia cyber ini."



Aku menulis catitan ringkas ini dlm facebook. keluhan diri tentang hala tuju sebenar dan cara menuntut ilmu. Sebagai manusia aku mempunyai sifat yg terburu-buru. Sepatut nye aku perlu mengawal akan keinginan yg sebegini.

Ada masa nye aku begitu tenang mencari data2 yg di perlukan dlm internet. Ada kala nye macam2 yg hendak di perlakukan utk ilmu diri sendiri. Akhir nya lagu-lagu hiburan di Youtube yang banyak menghabis kan masa aku bersama dgn dunia cyber ini.

Blog2 merepek ini juga menjadi kan aku lalai dan lupa akan dasar-dasar ilmu dalam internet.
keseronokkan membaca boleh menimbul kan asyik dan leka. Apa yg di kehendaki dan bahan yg boleh mempengaruhi kita utk ambil tahu dgnlebih lanjut telah bertukar kepada hal2 yg remeh temeh itu.

Berusaha utk menambah ilmu dan kecergasan utk bertindak cepat yg mana perlu dan yg mana tidak perlu semestinya di tanam di dalam jiwa dan sanubari supaya tidak teransang kepada bahan bacaan yg boleh membuatkan aku terlupa kan pada dasar kehendak akal fikiran sendiri.

Begini lah kehidupan dalam mencari ilmu, jalan-jalan syaitan terlalu hampir dan memerangkap dgn kehendak nye. Semoga aku dapat berlindungan dgn Allah dari asutan syaitan yg di rejam.

Tiada ulasan: