Rabu, 26 Oktober 2011

Aku melihat diri org lain

Diri sendiri jadi kaku dan kurang bernilai bahawa org lain punya kelebihan kerana usaha nye. Aku hanya berangan2 ingin berjaya tapi tidak berusaha.

Lemah terasa diri ni. Kerana dia menyejek diri sendiri. Hidup penuh dgn angan2 kosong yg menghiasi diri ku sendiri. Cuba bergajak dari kebodohan itu. Tapi tiada panduan yg nyata. Minta dgn tuhan. Dan menadah tangan tapi tidak berusaha menggerak kan tangan dan seluroh anggota yg di pinjam kan oleh tuhan utk mencari keagungan nye.

Lemah lagi, terasa bersalah dgn tuhan. Tapi tak ada daya yg kukoh utk meninggal kan salah yg bodoh ini. Ramadhan mulia banyak menyelongkar diri dan cuba mencari dari usaha2 para nabia dan wali allah.

Tahu di mana cara mereka. Gagal kerana memberi ruang pada nafsu. Masih mengerti akan nya. Cuma mencari cara berdalih utk tidak melakukan nya. Ini yg rasa berdosa terhadap tuhan.

Kekuatan dan syarat semua telah di miliki. Mempunyai status yg lengkap sebagai manusia yg lain. Corak gerak laku hanya yg mengasing kan diri dari menjadi cerdik tapi kekal bodoh dan tidak berusaha.

Banyak membuang masa lupa pada cerita agung wal asri. Tapi selalu menjadi perempoh solat kerana dia pendek dan mudah menjelma dlm otak ini. Cerita nye amat mengerti dari para ulama. Selalu ingin melakukan atas perintah nye tapi selalu juga mencari alasan mempermudahkan urusan kpd nye yg agung.

Maafkan kan tuhan. Aku yakin kamu menjadi kan aku. Aku yakin kamu yg menggerak kan seluroh yg aku pandang. Aku percaya pada ajaran pesuroh mu yg mulia. Begitu agung ilmu yg kamu sadur kan melalui jibril kepada seluroh umat manusia yg kamu cipta utk menentang syaitan. Kenapa manusia ingin bershohabat dgn syaitan. Dan terkadang aku juga terikut2 cara musoh manusia itu. Maafkankan aku tuhan.

Aku mencari keredhaan mu di sepuloh malam terakhir ramadhan ini. Walaupun dgn cara aku ini. Ko tetap dii hatiku mendampingi mu yg Rabbi..

Aku memohon maaf lagi pada mu. Mungkin cara ku agak lain dgn cara Muhammad. Tapi aku mengikut jalan yg di bawa nya. Tujuan utama aku ingin turut serta bersama2 umat ikutan Muhammad. Kerana kebodohan aku dan tanpa ilmu tapi niat ku hanya kerana mu ya rabbi.

Tiada ulasan: